Werken vanuit leerdoelen
 
Het onderwijsaanbod wordt op het Houtkamp College bepaald door de docenten. Zij selecteren leerdoelen waaraan leerlingen gaan werken. En zij zoeken daarbij het beste leermateriaal. Dit is iets anders dan werken vanuit een methode. Dan heeft een uitgever de leerdoelen al bepaald. En ook de volgorde waarin de leerdoelen worden aangeboden. Wanneer de docenten op het Houtkamp College de leerdoelen hebben bepaald, kiezen zij ook de leermiddelen die zij bij hun onderwijs willen betrekken. Dat kan een hoofdstuk uit een methode zijn of materiaal van het internet. Er is zoveel digitaal lesmateriaal voor handen! Door vanuit leerdoelen te werken kunnen docenten niet alleen hun eigen leermateriaal arrangeren, het maakt ook  samenwerking door docenten van verschillende vakken mogelijk. En docenten kunnen hun lessen heel makkelijk laten aansluiten bij de actualiteit.

Leerling wordt eigenaar van het leerproces
Voor leerlingen is het werken vanuit leerdoelen ook fijn. Bij aanvang van een lesperiode krijgen zij per vak of leergebied een leerdoelenkaart. Op deze kaart staat precies vermeld aan welke leerdoelen leerlingen de komende periode gaan werken. Als een leerling een leerdoel heeft behaald, wordt het afgevinkt op de kaart. De leerling kan zo aan de hand van zijn afgevinkte leerdoelen een inschatting maken hoe ver hij in zijn leerproces is. Doordat leerlingen zelf hun leerdoelenkaart bijhouden, worden ze eigenaar van hun leerproces. Dit zorgt voor zelfstandigheid en motivatie.

Ouders hebben inzicht in het onderwijsprogramma
De leerdoelen vormen de rode draad van het onderwijsprogramma op het Houtkamp College. Ook voor ouders biedt het werken vanuit leerdoelen voordelen. Zij krijgen inzicht in het onderwijsprogramma wat het volgen van de ontwikkelingen van zoon/dochter vergemakkelijkt. Door de concreet geformuleerde leerdoelen is het voor ouders/verzorgers ook eenvoudiger om het eigen kind in het leerproces te ondersteunen.

Op het Houtkamp College weten leerlingen wat ze moeten leren en waarom. Dus onduidelijkheid over de leerstof of thema’s afsluiten zonder te begrijpen waarom je iets moest doen: daarvan is op het Houtkampcollege geen sprake.
 
 
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...